zaterdag 18 juni 2016

Leren omgaan met gevoelens


Het was een echt avontuur, een boek schrijven. 
Jaren en jaren heeft de inhoud van Gelukt, leren omgaan met gevoelens als sleutel tot geluk, gerijpt.  Jaren onderzoek naar wat de antwoorden zijn op zovele emotionele vraagstukken. Dat was de missie en het vraagstuk. 
Het begin van de zoektocht (reeds als tiener) vond ik zwaar en ontmoedigend want antwoorden op emoties, daar leek gewoonweg niemand het over eens te zijn.   Iedereen vertelde iets anders of kende een andere theorie of techniek.  Of toch niet?

Stilletjes aan werd gelukkig duidelijk, dat er weldegelijk een aantal antwoorden zijn die terugkomen, los van je familie, los van je vriendenkring en zelfs los van je cultuur.  Gaandeweg begonnen deze antwoorden, als sleutels, te rijpen.  Sleutels die je, los van je situatie en levensomstandigheden, toch de weg wijzen naar je opnieuw emotioneel beter voelen. 

Er zijn verschillende sleutels, voor elke emotie anders, maar tegelijk is de onderliggende boodschap hetzelfde.  
De onderliggende boodschap is simpel en duidelijk: als je emoties groot zijn en je aandacht zoeken, luister dan naar deze gevoelens.  Indien je naar ze luistert, vertellen ze je exact wat je moet weten over jezelf en over je leven, om er gezonder, emotioneel gezonder, mee om te springen.
 
Bij het schrijven van het boek, probeerde ik zo duidelijk mogelijk de sleutels te verwoorden.  En alhoewel de sleutels algemeen zijn, is het zeker niet voor iedereen duidelijk hoe je de sleutels kan toepassen in je eigen leven.  De vele voorbeelden van de vele mensen en hun vele vragen, konden niet in het boek opgenomen worden, maar geen nood.  De ruimte op een blog is eindeloos. 

Ik wil graag met jullie de sleutels verder verkennen.  Graag deel ik ook met jullie de verhalen en de verwondering die ik dagelijks meemaak.  En ik beantwoord ook vragen. 

Als je de zijbalk onderzoekt, zie je dat ik gebruik maak van 4 labels: inleiding (als je wil starten), sleutels (verdieping van de sleutels die uitgelegd worden in het boek), themata (thema's die niet in het boek besproken werden) en voorbeelden (verhalen uit de praktijk).  Zo vind je snel terug waar je interesse naartoe gaat.  

Wees welkom.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten