vrijdag 27 januari 2017

Boek aanrader #1 – Een nieuwe aarde van Eckhart Tolle




Mijn topper der toppers, in mijn persoonlijke aanraadlijst, is ‘Een nieuwe aarde’ van Eckhart Tolle.  Het gaat zelfs zo ver dat 3 jaar lang geen enkel ander boek me nog heeft kunnen boeien en ik dus 3 jaar enkel dit boek herlezen en herlezen heb.  Elke keer vol goede moed aan een ander boek ben ik begonnen om vervolgens, teleurgesteld, een nieuwe aarde opnieuw op te nemen.  De antwoorden die ik zocht, stonden daar in verzameld, wat een heerlijke en meeslepende ontdekking. 

Geen enkele boek wordt aangeraden zonder onderworpen te zijn aan deze toetssteen.  Lees je dit even eerst? Toetssteen

Het mooie aan dit boek is dat het een fijne opbouw kent, waarbij elk element dat je nodig hebt om anders te kunnen kijken, anders met gevoelens om te gaan en om anders te leven, hierin op een heldere manier uitgelegd worden.  Ik word voortdurend in mijn midden getrokken bij het lezen van een nieuwe aarde.  Ik voel mijn lichaam tintelen, mijn hart blij opspringen en mijn hersenen exploderen bij bijna elke passage in het boek.  Voor mij mag het hier stoppen met de lijst boeken aanraders.   

Of toch maar niet?    

Ik besef dat we allemaal zelf onze eigen zoektocht hebben en elk onze eigen inspiratiebronnen verkiezen.  Misschien is Eckhart niet helemaal de jouwe, maar ik vertel graag iets over dit boek van hem, zodat je weet of het je raakt of niet.  Wacht, ik neem het er even bij.

“Hoe sneller je verbale of mentale etiketten aan dingen, mensen of situaties hecht, des te oppervlakkiger en levenlozer wordt je werkelijkheid en des te ongevoeliger word je voor de werkelijkheid, het wonder van het leven dat zich voortdurend in en om je heen ontvouwd.  Op die manier kun je knap worden, maar gaat er wijsheid verloren en ook vreugde, liefde en levendigheid.  Ze zijn verborgen in de stille ruimte tussen waarneming en interpretatie.  Natuurlijk moeten we woorden en gedachten gebruiken.  Ze hebben hun eigen schoonheid – maar moeten we erin gevangen worden?” (blz. 30)

Wat betekent dit?

Wij mensen leven in ons hoofd, in plaats van in ons midden.  We geloven de overtuigingen die we hebben over de wereld.  Op zich zijn woorden neutraal, maar als we ze beginnen te geloven creëren we een heel eigen wereld die onszelf of onze omgeving doet lijden.  We breken onszelf of anderen af met deze overtuigingen.  We maken onszelf angstig.  Of we ervaren oneindig verdriet en teleurstelling.  En dit allemaal op basis van onze gedachten.  Enkel en alleen door onze overtuigingen te geloven. 

We denken dat bepaalde bezittingen of titels of status onze eigenwaarde bepalen, maar het is enkel onze overtuiging die dat bepaalt.  Anders zou het niet lijken alsof het bereiken van eigenwaarde voor iedereen via iets anders moet gebeuren. 

“Zolang je die gedachtenvormen niet in jezelf herkent, zolang ze onbewust blijven, geloof je in wat ze zeggen; je bent er dan toe veroordeeld volgens die onbewuste gedachten te leven, veroordeeld tot zoeken en niet te vinden – omdat wanneer die gedachtevormen in werking zijn geen bezit, plaats, persoon of omstandigheid je ooit kan bevredigen.” (blz. 46)

Bedoeling is om los te komen van de identificatie met je gedachten.  Om uit te stijgen boven de gedachten en de wereld zo goed als mogelijk zonder te zien en te begrijpen zonder ons denken dat ertussen zit.  Heb je dat al eens geprobeerd? 

Een simpele oefening: Leun achterover en kijk eens rond in je huis.  Probeer niet te denken en enkel te observeren.  Ik weet het, het is moeilijk, maar probeer toch maar even.  Misschien zie je de pracht van je meubels, misschien zie je de warmte van de aankleding, misschien zie je de liefde van je huisdieren.  Voel jij eveneens de vreugde komen of je hart springen of leven in jezelf stromen?  Heerlijk niet?  Meer hoeft het niet te zijn, dit kleine momentje Hier en Nu.  Het is al mooi zoals het is. 

Vervolgens begint het denken weer, maakt alles opnieuw grijs in plaats van sprankelend. Of je vergeet te genieten en start met je verplichtingen.  Of doemscenario’s nemen weer over.  De intensiteit verdwijnt, het levendige krimpt, alles wordt weer gewoon.  Wil je niet liever het levendige behouden?  Kijk dan opnieuw, zonder de verkleuring van je gedachten ertussen. 


Wil je hierover meer leren?  Lees dan vooral een nieuwe aarde van Eckhart Tolle.


1 opmerking:

  1. Geweldig boek! Sinds mijn hartproblemen probeer ik dit veel vaker toe te passen en het geeft een stuk rust en aanvaarding van wat is.

    BeantwoordenVerwijderen